Przykładowa architektura Systemu Karty Miejskiej™
Architektura Systemu jest indywidualnie dopasowywana do potrzeb, warunków i oczekiwań dotyczących przyszłego rozwoju systemu. Oznacza to, że każdy projekt systemu jest "szyty na miarę". W ramach Systemu istnieje możliwość integracji i rozliczania różnych operatorów transportu publicznego oraz infrastruktury miejskiej (koleje regionalne, komunikacja miejska, strefy płatnego traktowania)
W chwili obecnej Mennica Polska S.A. jest liderem w Polsce w zakresie wdrażania, obsługi i rozwijania systemów Kart Miejskich. Spółka obsługuje ponad dwa miliony kart w całym kraju, na których kodowane są przede wszystkim bilety komunikacji miejskiej. W swoich działaniach Mennica Polska koncentruje się na rynku usług miejskich ze szczególnym ukierunkowaniem na szeroko rozumiany rynek transportu publicznego.
Mennica Polska S.A. już od roku 2001 roku aktywnie rozwija swoją działalność na rynku pieniądza elektronicznego. W tym celu w strukturze Mennicy Polskiej S.A. powstał Pion Płatności Elektronicznych (PPE MPSA), który odpowiada za rozwój, wdrożenie i obsługę systemów karty miejskiej. Od 2006 roku w strukturze Pionu Płatności Elektronicznych funkcjonuje własny „Software House”, co umożliwia dynamiczny rozwój aplikacji obsługujących systemy miejskie, wdrażanie nowych, unikalnych funkcjonalności oraz pozwala na pełną niezależność bez obciążania aplikacjami zewnętrznych dostawców oprogramowania
Działalność PPE MPSA oparta jest na następujących modelach biznesowych:
- Finansowanie i eksploatacja projektu – inwestycja, z której zwrot następuje w okresie eksploatacji systemu w zależności od poziomu realizowanych obrotów.
- Sprzedaż wdrożonych systemów – zwrot nakładów na stworzony system następuje zaraz po jego wdrożeniu, poprzez sprzedaż systemu dla Zamawiającego.
- Operatorstwo – PPE MPSA jest operatorem systemu wdrożonego przez innego dostawcę.
- Dostawa dedykowanych systemów do poboru opłat „fare collection” (wydawnictwo i zarządzanie kartami, terminale multiaplikacyjne, automaty biletowe, płatności mobilne).
System Karty Miejskiej™
Mennicy Polskiej S.A.:
- 13 lat doświadczenia na rynku transportu publicznego.
- 2 mln obsługiwanych kart MIRFARE.
- 2 tys. mobilnych automatów biletowych.
- 600 stacjonarnych automatów biletowych.
- 3 tys. te rminali w obsługowych punktach sprzedaży.
- Sprzedaż biletów przez aplikacje mobilne (telefony).
- Sprzedaż biletów przez sklepy internetowe – www.kartamiejska.pl.
System GOLD™ jest zintegrowanym systemem informatycznym produkcji Mennicy Polskiej S.A., dedykowanym podmiotom publicznego transportu zbiorowego. System wspomaga zarządzanie i obsługę procesu sprzedaży usług elektronicznych, w tym biletów elektronicznych kodowanych na karcie zbliżeniowej (np. Warszawskiej Karty Miejskiej).
Modułowa budowa systemu oraz szerokie możliwości konfiguracji pozwalają na jego dostosowanie do indywidualnych potrzeb i wymagań klientów. Oznacza to, że w przypadku wystąpienia specyficznych wymagań w zakresie funkcjonalności usługi, system GOLD może być rozbudowywany o dodatkowe moduły.
System składa się z dwóch komponentów:
- systemu centralnego,
- aplikacji sprzedażowej na urządzeniach sieci sprzedaży.
System centralny GOLD zapewnia:
- gromadzenie i przetwarzanie wszystkich operacji związanych ze sprzedażą zdefiniowanych rodzajów biletów komunikacji miejskiej za pomocą sieci sprzedaży (terminale POS, automaty biletowe, płatności mobilne, e-commerce),
- zarządzanie danymi dotyczącymi sprzedaży oraz sporządzanie wielowymiarowych raportów,
- zdalne zarządzanie urządzeniami sprzedażowymi.
System przygotowany jest do obsługi dowolnej taryfy biletowej:
- Biletów czasowych krótko- (minuty, godziny) i długoterminowych
- Biletów zapisywanych w systemie punktowym (jeden punkt ma określoną wartość pieniężną)
- Biletów jednorazowych i wieloprzejazdowych
- Biletów na jedną lub wiele tras
- Biletów na wybraną linie lub zbiór linii
- Biletów na strefę lub strefy
- Biletów na określoną liczbę przystanków