Nowy system biletowy w Warszawie powstanie we współpracy z Mennicą Polską – umowa została podpisana
Po blisko 30 latach stolica zmieni sposób płatności za przejazdy komunikacją. Nowy Warszawski System Biletowy zostanie wprowadzony w 2027 roku. Dziś Mennica Polska podpisała z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie umowę na realizację tego projektu.
– Za dwa lata oddamy pasażerom nowoczesny, prosty i intuicyjny system płatności za przejazdy Warszawskim Transportem Publicznym. Nowy system biletowy pozwoli na szybki i wygodny sposób wniesienia opłaty za bilet, optymalizację kosztów podróży, dostosowanie ceny do rzeczywistego wykorzystania środków transportu. Zapewni to pasażerom większą elastyczność i wygodę – powiedział Tomasz Mencina, Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
Mennica Polska została wybrana jako wykonawca nowego systemu w drodze dialogu konkurencyjnego.
– Przed nami wielkie zadanie i ogrom pracy. Przygotowanie systemu będzie trwać dwa lata. Tak ogromy projekt wymaga bowiem precyzyjnego zaplanowania, zaprojektowania, zaprogramowania i testów. Wszystko po to, aby po uruchomieniu systemu wszystko działało bez zarzutu – powiedziała Katarzyna Strzegowska, Dyrektor ZTM Warszawa.
Mocną pozycję Mennicy Polskiej we wdrażaniu nowoczesnych systemów biletowych potwierdza doświadczenie we współpracy z największymi miastami w Polsce.
– Za nami lata doświadczeń, które pozwalają nam odpowiadać na dobrze zidentyfikowane potrzeby pasażerów w sposób kompleksowy – od rozszerzenia opcji płatności za przejazd środkami komunikacji miejskiej, przez zwiększenie wygody w zakresie zakupu biletów jednorazowych i okresowych, po zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa transakcji i brak konieczności druku biletów papierowych z dbałością o środowisko – podsumowała Katarzyna Budnicka-Filipiuk, Prezes Zarządu Mennicy Polskiej.
W czasie prac nad nowym projektem muszą powstać zupełnie nowy portal pasażera, aplikacja, system centralny i planer podróży. Konieczne będzie również wyprodukowanie 13 tys. nowych urządzeń rejestrujących płatności za przejazdy.
– Od 2027 roku pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego będą mogli łatwo i szybko płacić za przejazdy, a także załatwić wszystkie sprawy związane z komunikacją miejską nie ruszając się z przysłowiowej kanapy – wyjaśniła Katarzyna Strzegowska.
Pasażerowie, poprzez indywidualne konto, będą mogli zakupić bilet długo- i krótkookresowy, a także załatwić inne sprawy związane z komunikacją miejską, takie jak złożenie wniosków, reklamacje, itp. W 2027 roku rozpocznie się także wyposażanie pojazdów oraz stacji metra w nowe urządzenia, w których będzie można kupić bilet elektroniczny. Wystarczy, że pasażer wybierze rodzaj biletu i przyłoży kartę płatniczą, telefon czy zegarek z uruchomioną funkcją NFC, a jego bilet elektroniczny zostanie przypisany do wybranego narzędzia płatniczego.
Warto podkreślić, że nadal będzie można używać także tradycyjnej Karty Miejskiej i biletu papierowego (z kodem QR, a nie jak obecnie z paskiem magnetycznym). I jeszcze jedna praktyczna nowość – zarówno aplikacja, jak i portal pasażera zostaną wyposażone w planer podróży, dzięki któremu podróżni łatwo zaplanują transport WTP, a system wybierze najkorzystniejszą dla nich trasę.
W 2029 roku zakończy się montaż wszystkich urządzeń systemu w 2,5 tys. pojazdów WTP i na wszystkich stacjach metra. Do tego czasu będą działać równolegle dwa systemy – stary i nowy.